Térkő GYIK

Térkővel kapcsolatos kérdések és válaszok

A bontott térkő és az új között, mint minden használt és új termék között lehet nagy és minimális eltérés egyaránt. Fontos kérdés, hogy mennyi ideig és hogyan (mire) használták a térkövet. A bontott térkő felületén található kopóréteg intenzív terhelés hatására (főleg, ha nem arra van tervezve) részben vagy teljesen eltűnhet. Ez a színes térkövek esetében szembetűnő, de a szürke bontott térkő esetében kevésbé észrevehető. Kérdés még, hogy a bontás során mennyire sérül a térkő. A jól és szakszerűen lerakott térkő szorosan kapcsolódik egymáshoz, nehéz megbontani ezért a bontásnál a térkő szélei sérülhetnek.

A térkövezés ára tág határok között mozog, de minden esetben kell számolnunk alapvető költségekkel. Általában a térkő helyén lévő földet ki kell termelni, majd a térkő-ágyazatot, alapot elkészíteni, tömöríteni. Ezek a földmunkák akár jelentős összeget is képviselhetnek a térkövezés árának kiszámításakor. És csak ezután jön a szegélykő (ha szükséges), valamint a térkő telepítése.

A térkő árak mellett az egyik nagy költséget a szállítás adja. Éppen ezért a legtöbb forgalmazó vagy előre beleszámolja a térkő árakba a szállítási díjat is (adott távolságon belül) vagy egyedi ajánlatot ad a kiszállításra.

A térkő árak és a szállítási költségek mellett számolni kell még a földmunkákkal és a térkő-ágyazat anyagának (sóder, homok, CKT) költségeivel is.

A térkő telepítés is pénzbe kerül, ezt általában négyzetméterre határozzák meg.

A térkő súlya természetesen a méretétől függ. A szélesség és hosszúság mellett a térkő egyik fő jellemzője a vastagsága, amely a terhelhetőségét is alapvetően meghatározza.

1 négyzetméter 6 cm-es térkő súlya kb. 135 kg
1 négyzetméter 8 cm-es térkő súlya kb. 180 kg
1 négyzetméter 10 cm-es térkő súlya kb. 225 kg

A burkolat terhelhetőségét elsősorban nem a térkő vastagsága határozza meg, hanem az alépítményhez felhasznált alapanyagok minősége, a teherhordó réteg vastagsága és annak tömörsége lesz a mérvadó.

Ezen szabályok betartása mellett kijelenthető, hogy egy egyszerű gyalogos forgalomhoz elegendő már a 4 cm vastagság.

Normál igénybevételre javasolt a 6 cm, amely már személygépjárművekkel is használható.

Ettől erősebb a 8 cm vastagság, amely forgalmasabb helyeken használatos, illetve nagy terheléshez a 10 cm ajánlott.

A szélesség és hosszúság mellett a térkő egyik fő jellemzője a vastagsága, amely alapvetően meghatározza, hogy 1 raklap térkő hány m2-re elegendő. Minél vastagabb, annál kevesebb fér el egy raklapon.

A vastagabb térkövek esetében 6-8 m2 térkő kerül egy raklapra, míg a vékonyabb térkövek esetében 8-10 m2 is elfér.

A gyephézagos lap sokféle néven kerül forgalomba. Rácsos térkő, gyeprácsos térkő stb.

Ide kapcsolódik: https://terkodepo.hu/termekkategoria/gyephezagos-lap/

A térkő autóbejáró kialakításához is tökéletes. Amire figyelni kell az a térkő vastagsága. Normál igénybevételre javasolt legalább a 6 cm vastag térkő, amelyet már személygépjárművekkel is használhatunk. Ettől erősebb a 8 cm vastagság, amely forgalmasabb autóbejáróhoz (pl. társasház) javasolt, illetve nagy terheléshez (pl. teherautókhoz) a 10 cm-es változat ajánlott.

Gyakori hiba, hogy a személygépkocsi forgalomra méretezett burkolatot 3,5 tonna feletti terhelés éri. A felületet ettől megsüllyed a kövek összefeszülnek a sarkok lepattognak.

Tervezéskor alaposan át kell gondolni, hogy mi az a legnagyobb terhelés, ami a burkolatot érni fogja és ehhez kell méretezni az alapot. Ez még akkor is így van, ha a nagyobb terhelés csak évente egy alkalommal vagy még ritkábban következik be.

A 3 méretű térkő a rendszer térkő. Ezek jellemzője, hogy az eltérő méretű térkövekkel változatos és esztétikus mintázatok alakíthatók ki. A 3 méretű térkő különféle színekben is elérhető, amely további lehetőségeket biztosít a variációkra.

Ide kapcsolódik: https://terkodepo.hu/termekkategoria/terko/rendszer-terko/

A raklapon megtalálható térkő mennyisége a térkő kialakításától függ, így nem lehet általánosságban pontosan megmondani, hogy 1 raklap térkő hány kg. A Vitép térkövek raklapsúlya 1100-1500 kg környékén van.

Részletes információk ide kattintva érhetők el.

A raklapokért a Vitép ’95 Kft. raklapdíjat számol fel.

Raklap betéti díj: 2500 Ft + áfa/db, azaz ennyit számolunk fel a raklap elvitelekor, mint letéti díj.

Raklap kezelési díj (a betéti díjból kerül levonásra):

60 napon belül visszahozott raklap esetén: 500 Ft + áfa/db, azaz 2000 Ft + áfa/db összeget fizetünk vissza, amikor a raklapok visszaszállításra kerülnek (ha ép és sértetlen a raklap)

61-360 nap között visszahozott raklap esetén: 1500 Ft + áfa/db, azaz 1000 Ft + áfa/db összeget fizetünk vissza, amikor a raklapok visszaszállításra kerülnek (ha ép és sértetlen a raklap)

0-360 nap között visszahozott sérült, de még javítható raklap kezelési díja: 2000 Ft + áfa/db

360 napon túl visszahozott raklap esetén: a raklapokat visszavesszük, de a betétdíjat nem térítjük vissza!

A raklapok visszaszállításában jelenleg sajnos nem tudunk segíteni, kivéve ha több fuvarról van szó, akkor ez mindig egyedi megállapodás kérdése.

A Vitép ’95 Kft. számára fontos a minőség, ezért kizárólag saját raklapjainkkal dolgozunk. Ennek oka, hogy a csomagolórendszeren csak a részünkre gyártott raklapok tudnak átmenni.

A leírtaknak megfelelően raklapot csak abban az esetben tudunk cserébe elfogadni, ha az a sajátunk volt.

A Vitép ’95 Kft térkövei a természetben megtalálható anyagokból (homok és kavics) készül. A Gyártás során a betonhoz nélkülözhetetlen cement és víz hozzáadása mellett magas minőségű Dániából származó beton adalékszerek hozzáadásával javítjuk a beton tulajdonságait.

Kimondottan nem javasolt! Sózás hatására a beton károsodhat, ami a beton lehámlásához vagy teljes roncsolódásához vezethet.

A fagyott felületek síkosságmentesítésére elsősorban, besöprő homok szórásával védekezhetünk. Ez sem a betonra, sem a környezetre nem ártalmas. További előnye, hogy tavasszal a felületen maradt homok szükség esetén a térkő fugáiba söpörhető.

Termékeink gyártásához a legkiválóbb minőségű színező pigmenteket használjuk fel, melyek 100%-ban UV és időálló. Színezett termékeink anyagában vannak színezve, ezért fakulásuk kizárt. Amennyiben a burkolat fakulása tapasztalható, akkor az az alábbi okokra vezethető vissza:

  • A levegőben szálló por, a vízelvezetési hiányosság miatt a felületen pangó víz, esővíz vagy locsolóvízzel a felületre ráfolyó sár, ásványi anyagok, lehulló falevelek, növényi és állati eredetű szerves anyagok stb. a felület pórusaiba jutva elszínezik a felületet.
  • Ezért javasoljuk a burkolaton lévő szennyeződések mihamarabbi eltávolítását. A felület pórusaiba jutott szennyeződések eltávolításához pedig nagynyomású mosó használatát javasoljuk.

A színeltérés minden betonterméknek, így a térköveknek is elkerülhetetlen természetes tulajdonsága. Ezen természetes anyagok színbeli és szerkezeti ingadozásait a tudomány és technika jelen állása szerint nem védhetők ki, és nem is befolyásolhatók. Világosabb színű homok vagy kavics, sötétebb színű cement, gyártáskori hőmérséklet és páratartalom ingadozás, színbeli és felületi eltéréseket eredményezhet. Az egyes gyártások között akár egy térkő termékcsaládon belül is eltérések mutatkozhatnak.

A Vitép ’95 Kft. által gyártott térköveknél a felső úgynevezett kopóréteg kerül színezésre. Ez viszont teljesen anyagában van színezve, ami azt jelenti, hogy a térkő teljes élettartama alatt garantált a színes megjelenés.